Our Blog

Strategia – un concept – 5 abordari

Pentru a sprijini intelegerea conceptului de strategie H. Mintzberg a dezvoltat cinci definitii / abordari pentru strategia de dezvoltare.

Prin intelegerea fiecaruia dintre cei 5 P, compania poate dezvolta o strategie de afaceri solida care integreaza punctele forte si capacitatile firmei.

1. STRATEGIA CA PLAN
Planificarea este fireasca si apreciata de manageri. Planificarea este o parte esentiala a procesului de elaborare a strategiei si reprezinta un set de actiuni constiente si organizate intreprinse pentru atingerea unui obiectiv. Plecand de la aceasta definitie, strategiile au doua caracteristici esentiale:

  • sunt realizate anterior situatiilor in care se aplica
  • sunt dezvoltate constient si cu un scop bine definit

2 . STRATEGIA CA TRUC
Din aceasta perspectiva, startegia inseamna decizii care sa induca in eroare adversarii sau concurenta
In aceasta categorie intra actiunile de descurajare, derutare, influentare etc. Aici strategia este la limita dintre truc si plan, putand fi ambele.

3 . STRATEGIA CA MODEL
Primele doua abordari sunt efectuate in mod deliberat. Uneori, strategia rezulta si din comportamentul organizational anterior. Mai degraba decat o alegere intentionata, este un mod consistent si de succes de a face afaceri care se dezvolta ulterior intr-o strategie.

Pentru a utiliza aceasta abordare compania trebuie sa analizeze modelele interne. Apoi trebuie studiat daca aceste modele au devenit o parte implicita a strategiei adoptate si impactul pe care acestea ar trebui sa le joace in planificarea strategica.

4. STRATEGIA CA POZITIE
Pozitia este un alt mod de a defini strategia si reprezinta modul in care o companie decide sa se pozitioneze pe piata. In acest fel, strategia ajuta compania sa exploreze potrivirea dintre ea ca entitate si mediul de afaceri si sprijina dezvoltarea de avantaje competitive durabile.

De exemplu, daca strategia include dezvoltarea unui produs de nisa, pentru a evita concurenta sau pozitionarea intre o varietate de concurenti, trebuie identificate modalitati de a diferentia produsele comercializate.

Se recomanda utilizarea mai multor instrumente (dintre care: analiza SWOT, analiza Porter etc.) pentru a descoperi competentele de baza si pentru a identifica oportunitati.

Nota:
Intre Strategia ca pozitie si alte elemente ale 5 Ps pot sa apara suprapuneri. De exemplu, se poate obtine rezultatul dorit prin planificare dar si cu ajutorul unui truc. Aceasta suprapunere trebuie privita ca o oportunitate de a obtine cat mai multa valoare adaugata din fiecare abordare.

5. STRATEGIA CA PERSPECTIVA
Alegerile pe care o organizatie le face cu privire la strategie se bazeaza foarte mult pe cultura ei – la fel cum modele de comportament pot evolua intr-o strategie si cele de gandire pot modela perspectiva unei companii si lucrurile pe care acesta este capabila sa le realizeze bine.

De exemplu, o companie care incurajeaza asumarea de riscuri si inovarea din partea angajatilor s-ar putea concentra pe produse inovatoare ca principala componenta a strategiei sale. Prin contrast, o companie care pune accentul pe prelucrarea in conditii de siguranta a datelor poate adopta o strategie de externalizare a acestor servicii.

Utilizarea 5 Ps
5 Ps trebuie privit ca o varietate de opinii de care trebuie sa se tina cont in procesul de elaborare a unei strategii solide, de succes. Astfel, in procesul de planificare strategica exista trei situatii in care este deosebit de utila folosirea 5 Ps:

  • in etapa de colectare de informatii si efectuare a analizei necesare pentru dezvoltarea strategiei – ca o modalitate de a se asigura ca au fost luate in considerare toate variantele
  • In faza de idee (brainstorming) – ca o modalitate de testare a caracterului realist, practic si robust al ideilor
  • ca o verificare finala privind strategia dezvoltata – pentru a elimina incoerentele si aspectele insuficient analizate

Aplicara celor 5 Ps la aceste 3 situatii va evidentia probleme care ar putea influenta negativ punerea in aplicare a strategiei elaborate. Este de preferat identificarea acestor probleme in faza de planificare decat in cea de implementare.

Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!