Our Blog

MANAGEMENTUL FIRMELOR DE AVOCATURA IN PERIOADA POST-CRIZA

In perioada post-criza firmele de avocatura se confrunta inca cu un mediu cel putin provocator. In ciuda usoarei reveniri a sectorului dupa recesiunea economica din 2008 firmele de avocatura, la nivel global, au nevoie de inovare si de identificarea de noi modalitati pentru a-si mentine profitabilitatea, in contextul tendintei generale de reducere a costurilor. In climatul economic actual companiile trebuie sa isi satisfaca nevoile pe termen scurt și sa identifice modalitati de evolutie, abordare ce le va permite dezvoltarea sustenabila a activitatii pe termen lung.

Piata de avocatura in perioada de post-recesiune

Perioada post-recesiune este una dificila insa cu oportunitati de crestere, sustinute pe termen lung de nevoia de consultanta.

  • Piata este caracterizata de un optimism in crestere, insa performantele viitoare ale firmelor de avocatura raman incerte.

Dupa o perioada in care clientii au amanat investitiile si s-au concentrat pe reducerea costurilor, pe piata se intrevad perspective de crestere, atat clientii cat si firmele de avocatura fiind optimisti in privinta evolutiei viitoare. Insa, in ciuda semnelor de revenire a pietei, nu se poata aprecia cu exactitate daca sporirea nivelului investitiilor clientilor se va traduce prin cresterea veniturilor pentru firmele de avocatura. La nivelul pieței de avocatura locale proiectele de consultanta juridica și litigiile, insolventele și arbitrajul sunt sursele principale de crestere.

  • Concentrarea puternica asupra managementului achizitiilor si al performantei.

Controlul riguros al costurilor determina o selectare mai riguroasa a firmelor de avocatura. Clientii prefera o abordare structurata a relatiei cu consilierii juridici, bazata pe siguranta valorii adaugate de serviciile primite.

  • Schimbarea sistemului de tarifare a serviciilor sporeste importanta managementului de proiect

Studiile arata ca peste 65% dintre firmele de avocatura resimt presiune in sensul schimbarii sistemului de tarifare. Acesta aspect determina firmele de avocatura sa se concentreze pe managementul de proiect, avand in vedere importanta furnizarii unui serviciu rapid si de calitate.

  • Expertiza juridica este importanta, insa clienti sunt in cautarea unei game mai largi de servicii de la firmele de avocatura

In selectarea unei firme de avocatura, clientii folosesc drept criterii transparenta in materie de preturi, gradul de intelegere a afacerii lor, expertiza nationala/internationala si tarifele.

  • Companiile tind sa extinda dialogul/sfera de colaborare cu firmele de avocatura

Perioadele dificile din punct de vedere economic impun o colaborare mai accentuata intre clienti si firmele de avocatura.

  • Clienti si firmele de avocatura au opinii diferite in ceea ce priveste succesul relatiei client/consilier

Pentru firma de avocatura o relatie de succes inseamna comunicare, incredere si coerenta livrarii. Clientii sunt de acord ca acestea sunt importante, insa apreciaza ca fiind critica abilitatea de a rezolva problemele rapid.

  • Cunostintele sunt vitale pentru o relatie eficienta

Atat clientii cat si firmele de avocatura considera ce intelegerea in profunzime a specificitatii afacerilor clientilor si oferirea de solutii in mod proactiv si nu reactiv reprezinta aspecte importante in relatia dintre acestia.

Globalizarea pe piata de avocatura

Firmele de avocatura resimt mai intens efectele globalizarii; clientii lor se indreapta catre pietele emergente pentru cresterea veniturilor iar acestea trebuie sa-si adapteze oferta pentru a satisface nevoile in schimbare ale platitorilor de onorarii.

Astfel, in 2012, la nivel mondial au fost anuntate cele mai multe fuziuni ale firmelor de avocatura internationale, respectiv 96. Fuziuni importante includ companii precum: Ashurst (UK) si Blake Dawson (Australia), Malleson Stephen Jaques (Australia) si King&Wood (China), SNR Denton, Fraser Milner Casgrain (Canada) și Salans (Franta).

Aceasta expansiune globala reflecta strategia firmelor orientate in directia unei mai bune satisfaceri a nevoilor clientilor internationali. Totodata se observa tendinta directionarii activitatii in regiuni precum Asia, America Latina si Orientul Mijlociu, unde conditiile economice par mai propice cresterii, cel putin in viitorul apropiat, comparativ cu America de Nord sau Europa.

Ce pot face companiile pentru a ramane viabile

Intr-un mediu cu o dinamica semnificativa ÅŸi de anvergura companiile trebuie sa adopte schimbarea modelelor de business pentru a face fata presiunii asupra preturilor,aparitiei unor noi structuri de afaceri, schimbarii mediului de reglementare, concentrarii afacerilor catre pietele emergente etc.

  • Dezvoltarea structurilor executive ce includ in autoritatea ierarhica specialisti in domeniu, dar care nu au profesia de avocat. Din motive ce tin de traditie si de credibilitate firmele de avocatura sunt conduse de avocati, in ciuda faptului ca acestia nu sunt pregatiti in domeniul managementului si al afacerilor.
  • Adoptarea unei gandiri strategice privind climatul economic general, tendintele industriei, nevoile clientilor si politicile interne. Firma de avocatura, ca orice alta afacere, exista intr-un mediu complex ce implica oameni, bani, cultura si schimbare. Cea ce separa o organizatie extraordinara de una buna este capacitatea acesteia de a previziona imaginea de ansamblu si de a se adapta corespunzator. Binecunoscuta analiza SWOT este aplicabila in sectorul juridic, ca in orice alt sector.
  • Introducerea modelelor de pret bazate pe alte unitati de masura decat orele facturabile. In acest sens exista cateva optiuni precum: incasarea unei sume fixe pentru un set definit de servicii sau facturarea in functie de valoarea adaugata afacerii clientului.
  • Alinierea si contractarea furnizorilor de produse si servicii pentru a maximiza lantul valoriiexternalizarea costurilor cu chiria, suportul tehnologic, consumabilele etc. catre firme specializate de office support.
  • Formarea aliantelor strategice si chiar initierea fuziunilor cu alte companii specializate, pentru a oferi clientilor o reprezentare vasta si coerenta. Atat micile intreprinderi cat si marile corporatii nu doresc angajarea mai multor companii pentru diferitele nevoi juridice pe care le au. In acest context un beneficiu pentru companiile client este faptul ca reprezentatul lor juridic are o mai buna intelegere a nevoilor lor de baza.
  • Formarea aliantelor strategice si chiar initierea fuziunilor cu alte companii specializate, pentru a oferi clientilor o reprezentare vasta si coerenta. Atat micile intreprinderi cat si marile corporatii nu doresc angajarea mai multor companii pentru diferitele nevoi juridice pe care le au. In acest context un beneficiu pentru companiile client este faptul ca reprezentatul lor juridic are o mai buna intelegere a nevoilor lor de baza.Angrenarea intr-un management vigilent al talentelor. Presupune retentia in companie a celor mai talentati avocati, ca parte a strategiei capitalului uman. Practicile dovedite in acest sens sunt seminariile, worshop-urile, evaluari periodice s.a.

Pentru a-si mentine si dezvolta avantajul competitiv intr-un mediu care probabil nu va mai fi niciodata la fel de generos precum a fost acum 5-10 ani, companiile de avocatura trebuie sa implementeze serioase schimbari strategice, financiare si de leadership

Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!