Our Blog

Greseli frecvente ale antreprenorilor si managerilor din Romania

Exista o cautare perpetua a motivelor pentru care a companie ajunge intr-o situatie defavorabila si de cele mai multe ori aceste motive sunt asociate cu influente externe greu de controlat; oare chiar asa sa stea lucrurile in realitate? E mai usor si placut sa acceptam responsabili externi decat sa ne recunoastem greselile sau punctele slabe…

Pe baza experientei noastre anterioare – atat cu antreprenori in diverse etape de evolutie a afacerii lor cat si cu companii multinationale  am realizat o structurare a celor mai frecvente greseli ale antreprenorilor si managerilor pe 2 dimensiuni: geografica si nivelul de implicare/pozitia persoanei:

ANTREPRENORI ROMANI

  • Viziune strategica limitata  concentrare pe castiguri imediate, neglijarea relatiilor de lunga durata si a oportunitatilor de crestere pe termen lung
  • Copierea unor afaceri fara a intelege esenta acesteia si fara a particulariza/imbunatati ideea de afaceri
  • Ignorarea lacunelor de pregatire, cunostinte financiare precare, intelegere limitata a cerintelor, nevoilor si tendintelor pietei
  • Lipsa de delegare si dorinta de a controla in totalitate afacerea
  • Axarea atentiei pe produs/serviciu in detrimentul vanzarii si promovarii

ANTREPRENORI STRAINI

  • Alegerea unei echipe de management nepotrivite, pe criterii de abilitati comune si nu complementare
  • Concentrarea initiala pe un segment de piata prea larg pentru experienta avuta si resursele disponibile
  • Necunoasterea tuturor aspectelor care tin de dezvoltarea afacerii; planificarea gresita a fondurilor si timpului necesar atingerii pragului de rentabilitate
  • Comunicarea precara cu clientii curenti si potentiali, generata partial de o atentie prea mare acordata concurentei
  • Atasament prea mare fata de planurile initiale – amanarea sau incapacitatea recunoasterii greselilor

MANAGERI ROMANI

  • Insuficienta unor valori personale solide si reale, care sa guverneze atitudinea si actiunile lor in mediul de afaceri
  • Carente de pregatire si competente, viziune limitata pe termen mediu si lung
  • Fuga de raspundere, amanarea luarii deciziilor si delegarii, dificultatea ajustarii perspectivei (de la Operational la Strategic si invers)
  • Acordarea unei importante prea mici sistemului de management al performantei angajatilor  ce trebuie aliniat in permanenta la strategia companiei
  • Ego pronuntat, comunicare deficitara si incredere prea mare in parerea proprie sau ideile grupului de apartenenta

MANAGERI STRAINI

  • Importarea prea rapida a unor practici de succes de la alte organizatii, fara a analiza suficient specificitatea
  • Versatilitate limitata, bazarea pe succese trecute pentru a depasi obstacole viitoare
  • Rezistenta la schimbare, ca urmare a setarii neclare a obiectivelor si a prioritizarii defectuoase
  • Inteligenta emotionala redusa si lipsa de comunicare eficienta cu echipa
  • Managerii nu au destula incredere in propria lor judecata, preferand sa se bazeze pe sfaturi din partea unei terte parti

In cazul antreprenorilor romani isi spune cuvantul experienta redusa in situatii variate ale mediului economic, Romania avand o cultura de afaceri relativ tanara. Totodata inca se gandeste de o maniera care nu accepta total/partial schimbarea daca am reusit sa ajung pana aici in felul meu trebuie sa reusesc si de acum inainte, utilizand o abordare de management doar usor schimbata (adaptata). Prea putine persoane au curajul sa se intrebe cat din evolutia favorabila a companiilor detinute sau conduse se datoreaza abilitatilor proprii, cat evolutiei generale a pietei de incadrare si cat e datorat pur si simplu norocului.

La companiile nou infiintate erorile frecvente sunt cele date de:

  • lipsa de experienta si informatie
  • planificare neadecvata/eronata
  • resurse insuficiente (timp, bani, resurse umane).

La afacerile mature pericolul consta in:

  • lipsa de transparenta asupra centrelor de profit
  • deficiente de management strategic si financiar
  • ignorarea preferintelor clientului
  • supraevaluarea capabilitatilor echipei de management in conditiile in care aceasta e depasita de situatia pietei si nivelul de maturitate/marime la care a ajuns compania.

Aversiunea la risc

Romanii, oarecum similar cu celelalte state europene, se tem de greseli si mai ales de consecintele acestora. Spre deosebire de americani, care sunt mult mai antreprenoriali, noi nu vedem in incercare (si implicit in probabilitatea de a esua) sansa de invata ci stigmatul potential al celei/celui care nu a reusit. Avem o aversiune la risc care e adanc inradacinata in cultura noastra, in modul in care am fost educati.

In evaluarea comportamentului antreprenorilor/managerilor romani trebuie luate in considerare si aspectele de ordin psihologic care tin de structura indivizilor: le pasa destul de mult de ceea ce zic ceilalti (prieteni si, mai ales, dusmani) despre ei sau cum sunt priviti; chiar daca nu le e usor sa recunoasca, multor romani le place sa fie invidiati si urasc sa fie ironizati sau sa se discrediteze prin actiunile lor. Spus simplu apare frica de a incerca: pierderea potentiala de imagine sau avutie are un impact mai mare decat castigul similar de imagine si bani. In plus, cu cat nivelul de avutie al societatii scade (resursele financiare disponibile, in medie, pentru un individ) cu atat utilitatea resurselor financiare detinute este mai mare si aversiunea la risc mai accentuata.

Solutia nu e usor de gasit si mai ales de implementat, fiind cautata nu numai in Romania. Rezumam in continuare cateva opinii:
1. sa se greseasca mai putin, prin:

  • pregatire de antreprenoriat care sa inceapa inca din liceu
  • ocazii mai multe de a experimenta si a-si educa abilitatile antreprenoriale
  • informatie mai multa si de calitate mai buna
  • suport din partea institutiilor statului (infrastructura, facilitati fiscale, etc).

2. greseala sa aiba efecte cat mai mici/sa fie mai usor de asumat

  • suport financiar mai facil pentru indivizii care dovedesc cunostinte si abilitati antreprenoriale
  • modificarea modului de perceptie a greselii antreprenoriale prin educatie
  • promovarea unui set nou de valori la nivelul societatii
Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!