Our Blog

Dezvoltarea strategiei

  • Definirea strategiei reprezinta un proces complex de anticipare a oportunitatilor si amenintarilor mediului de afaceri si utilizarea reurselor disponibile pentru obtinerea de avantaje competitive
  • Principalele etape in dezvoltarea strategiei sunt: Analiza contextului in care compania isi desfasoara activitatea; Identificarea optiunilor strategice; Evaluarea si selectarea celor mai bune optiuni
  • IMM din Romania isi desfasoara activitatea fara a avea o strategie bine definita sau un plan de afaceri elaborat

Pentru multe companii dezvoltarea unei strategii de afaceri coerenta este perceputa ca o sarcina descurajanta. In consecinta strategia utilizata este cea implicita, care rezulta din inertia proceselor interne. Lipsa unei strategii definita explicit genereaza urmatoarele riscuri:

  • Managerii de departamente din cadrul companiei dezvolta strategii care pot interfera cu diferitele domenii de activitate ale entitatii
  • Strategia poate fi definita in cadrul procesului de realizare anuala a bugetului cand argumentele conjuncturale pot fi determinante
  • Evenimentele care au loc pe piata surprind si pun in dificultate compania

Atunci cand apare una dintre situatiile mentionate mai sus, companiile analizeaza cauzele. Primele masuri adoptate sunt cele de reducere a costurilor si a personalului. In aceasta situatie devine si mai dificil de recunoscut ca lipsa unei strategii clare este cauza situatiei in care se afla compania.

Intrebarea-cheie din spatele dezvoltarii unei strategii este Cum intentionati sa realizati profit in perioada urmatoare? Pentru a obtine profit este nevoie de un plan iar a avea succes inseamna a sti cum sa utilizezi talentul si resursele disponibile pentru a obtine avantaje competitive. Indiferent de modul in care este definit succesul in cadrul unei companii, strategia dezvoltata identifica solutii pentru atingerea obiectivelor stabilite.

Identificarea abilitatilor unice si folosirea acestora in avantajul companiei minimizand in acelasi timp amenintarile la adresa entitatii sunt subiecte abordate in cadrul acestui articol. Procesul si instrumentele prezentate in continuare sprijina companiile sa identifice o varietate de strategii potentiale de succes astfel incat, in final, sa selecteze cea mai buna optiune.

Dezvoltarea strategiei

Pentru a determina strategia trebuie sa intelegem pe deplin factorii de mediu (interni si externi) care o afecteaza. Principalele etape in dezvoltarea strategiei sunt: analiza contextului in care compania isi desfasoara activitatea; identificarea optiunilor strategice; evaluarea si selectarea celor mai bune optiuni.

In functie de domeniul de aplicare si de context se pot dezvolta strategii pentru:

  • cresterea profitabilitatii
  • castigarea unei cote mai mari de piata
  • cresterea gradului de satisfactie al clientilor
  • finalizarea un proiect in cadrul bugetului

Etapa 1: Analiza mediului in care compania isi desfasoara activitatea

Analiza se realizeaza pe urmatoarele paliere:

  1. Analiza companiei: include analiza resurselor, datoriilor, capacitatilor, punctelor forte si a celor slabe, competentelor de baza. Analiza SWOT este un instrument utilizat pentru identificarea punctelor slabe/forte, cu conditia sa fie utilizat in mod riguros. Sunt mult mai usor de indeplinit obiectivele atunci cand strategia utilizeaza punctele forte ale unei companii, fara a expune punctele slabe. Identificarea si analizarea competentelor de baza sprijina realizarea unei pozitionari mai bune fata de concurenta.
  2. Analiza mediului: Analiza Porter si Analiza PEST sunt puncte de plecare pentru analiza mediul extern. Aceste analize identifica zonele unde compania detine o pozitie puternica pe piata si zonele unde are probleme. In dezvoltarea strategiei trebuie tinut cont de evolutia factorilor externi si optat pentru o maniera de abordare favorabila schimbarilor care au loc in cadrul mediului de afaceri. De cele mai multe ori, factorii externi nu pot fi controlati de companie, astfel incat, daca se opteaza pentru o strategie care implica o schimbare cu referire la unul dintre acesti factori, este posibil sa fie nevoie de o activitate sustinuta, anevoioasa. Sugestie: Utilizati matricea TOWS (TOWS este SWOT invers) pentru elaborarea unei strategii care fie maximizeaza punctele forte si oportunitatile fie reduce punctele slabe si amenintarile.
  3. Analiza clientilor: Strategia defineste modul in care compania castiga iar castigul este dat de nivelul de satisfactie al clientilor. In dezvoltarea strategiei trebuie sa se ia in considerare acest aspect. Trebuie identificati clientii si partile interesate. Ce vor clientii? Care sunt actorii cheie de care depinde succesul companiei?. O analiza a partilor interesate sprijina in identificarea acestor nevoi si preferinte . De asemenea, analiza include si cunoasterea pietei in detaliu prin raspunderea la intrebari cheie, cum ar fi : Care sunt segmentele de piata? Ce segmente pot fi abordate? Care este mix-ul de marketing optim?
  4. Analiza concurentilor: Indiferent de domeniul de activitate, pentru orice companie, organizatie non-profit, departament este important sa cunoasca produsele / serviciile concurentei si sa le compare cu cele proprii. Cat de usor / greu este sa intri pe piata pe care compania isi desfasoara activitatea? Ce alternative au clientii? In cadrul unei companii diferitele departamente sau proiecte concureaza pentru bani si alte resurse. Prin urmare, trebuie sa dovedeasca faptul ca pot adauga valoare, indeplini obiectivele si contribui la succesul organizational.

Etapa 2: Identificarea optiunilor strategice

Daca prima etapa a fost destinata intelegerii modului in care organizatia sau echipa se incadreaza in mediul intern si extern cea de-a doua identifica diferite aspecte pe care le-ar putea dezvolta pentru a crea un avantaj clar si a atinge obiectivele. Activitatile fundamentale de suport sunt:

  • Brainstorming: Se utilizeaza instrumente care stimuleaza creativitatea (Brainstorming, Reverse Brainstorming si Starbursting) pentru a dezvolta proiecte care pot oferi un avantaj competitiv
  • Examinerea oportunitatilor si amenintarilor: Analiza SWOT a identificat unele dintre principalele oportunitati si amenintari cu care se confrunta compania. Folosind acest rezultat ca pe un punct de plecare se identifica si analizeaza modalitati suplimentare de a maximiza oportunitatile si a minimiza amenintarile sau poate chiar de a transforma amenintarile in oportunitati
  • Rezolvarea problemelor: O abordare orientata spre rezolvarea problemelor este utila in aceasta etapa. Daca problema companiei este ca nu isi atinge obiectivele, trebuie identificata o solutie. (In cazul in care toti actorii din piata de incadrare considera ca este dificil de a solutiona o problema, atunci s-ar putea obtine un avantaj competitiv prin identificarea unor solutii pentru aceea situatie)

Etapa 3: Evaluarea si selectarea optiunilor strategice

Etapa finala este evaluarea in detaliu a optiunilor strategice si selectarea celor care urmeaza sa fie implementate.

Evaluarea optiunilor strategice

Pana in aceasta etapa au fost identificate optiuni strategice care ar putea fi implementate. In aceasta etapa, trebuie sa fie evaluate si selectate cele mai bune variante. Toate optiunile identificate vor fi evaluate. Se incepe prin evaluarea fiecarei optiuni, in functie de factorii contextuali identificati in etapa 1. Se recomanda utilizarea unor analize suplimentare (de ex.: analiza riscului, analiza de impact etc.) pentru evaluarea posibilelor consecinte negative ale fiecarei optiuni. Multe dintre optiunile identificate pot fi evaluate pe baza analizei financiare (de ex.: analiza cost-beneficiu, analiza pragului de rentabilitate, rata interna de rentabilitate).

Matricea deciziilor este un instrument deosebit de util prin reunirea tuturor criteriilor de decizie (financiare si non- financiare) si ponderarea acestora in alegerea optiunilor.

Selectarea optiunilor strategice

In urma unei evaluari complete se aleg cele mai bune optiuni strategice (selectarea unui numar prea mare de optiuni poate conduce la o disipare / utilizare ineficienta a resurselor). Pentru asigurarea unei coerente, optiunile selectate trebuie verificate prin raportare la Misiunea, Viziunea si Valorile companiei si, in cazul in care se impune, acestea din urma trebuie actualizate. Aceste elemente importante pot fi usor trecute cu vederea in timpul planificarii strategice, astfel incat compania trebuie sa se asigure ca ceea ce vrea sa realizeze contribuie la scopul general al organizatiei.

De retinut!

Verificarea ipotezelor utilizate confirma soliditatea rationamentului utilizat pentru dezvoltarea strategiei. Exista o multitudine de opinii cu privire la cel mai bun mod de a dezvolta o strategie. Important este ca o companie sa adapteze aceasta abordare la propria situatie!

Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!