Our Blog

Definirea obiectivelor strategice

Obiectivele strategice reflecta scopurile organizatiei pe termen lung, reusind sa faca trecerea de la viziunea larga, declarata in formularea misiunii, la proiecte si planuri specifice. Cu alte cuvinte obiectivele reprezinta scopuri masurabile aliniate misiunii si strategiei. Ele fac trecerea de la general la particular specific prin faptul ca se constitue in pasi practici si masurabili realizati in atingerea misiunii si a viziunii.

Prin intermediul obiectivelor strategice organizatia trece de la motiv la actiune si ajunge sa cunoasca in ce directie se indreapta, totodata putand masura progresul realizat. Lipsa obiectivelor strategice genereaza o activitate de business necoordonata, cu putine sanse de succes.

In cadrul strategiei organizatiei obiectivele raspund la intrebarea „ce?”, parte dintr-un set de intrebari care ajuta la definirea exhaustiva a acesteia:

  • De ce facem ceea ce facem?
  • Ce trebuie sa facem pentru a atinge scopul urmarit?
  • Cum facem cea ce trebuie facut?
  • Cine va face ceea ce trebuie facut?

Cele patru intrebari sunt dispuse in ordine ierarhica, asa cum apare evidentiat in figura nr.1, astfel pentru a raspunde la intrebarea 4 trebuie raspuns mai intai la intrebarea 3, pentru a raspunde intrebarii 3 trebuie sa se raspunda mai intai intrebarii 2 iar pentru a obtine raspunsul la intrebarea 2 este necesar sa se raspunda la intrebarea 1

  • Plan afaceri

Fig. nr. 1 Descrierea strategiei

Similar unei cascade, obiectivele pornesc din centrul organizatiei si se revarsa catre periferia acesteia iar obiectivele strategice concentreaza activitatile din intreaga organizatie.

Obiectivele strategice sunt veriga de legatura intre ce se urmareste a fi obtinut si modalitatile de a se ajunge la rezultatul respectiv. Spre exemplu, in cazul unei strategii pe cinci ani, obiectivele strategice constituie punctele de reper pentru o perioada de doi pana la patru ani.

Conform literaturii de specialitate, obiectivele strategice sunt concentrate pe mediul extern al organizatiei si se pot grupa in 8 categorii:

  • pozitia pe piata: cota de piata dorita pe piete curente si pe noi piete;
  • inovare: dezvoltarea de produse si servicii noi;
  • resurse umane: selectia si dezvoltarea angajatilor;
  • resurse financiare: identificarea surselor de capital si a modului de utilizare a acestora;
  • resurse fizice: echipamente si facilitati si modul lor de utilizare;
  • productivitate: utilizarea eficienta a resurselor de care sunt dependente rezultatele;
  • responsabilitate sociala: constientizarea si raspunsul la efectele asupra comunitatii si a stakeholderilor;
  • cerinte privind profitul: realizarea bunastarii financiare masurabile si a cresterii.

In definirea unui obiectiv strategic, pe langa declararea a ceea ce se doreste sa se obtina (obiectiv pe termen lung) sunt incluse informatii privind modul in care se obtine rezultatul dorit. In aceasta formulare un obiectiv strategic raspunde intrebarilor Ce?, Cum ?, Cand? Un obiectiv strategic arata ce este de facut imediat pentru a contribui la atingerea obiectivelor pe termen lung.

Un obiectiv strategic definit corect este un obiectiv SMART, respectiv:

  • S  – specific: arata precis ce se doreste sa se obtina;
  • M  – masurabil: Daca nu poate fi masurat, nu poate fi atins. Faptul ca un obiectiv este masurabil permite evaluarea corecta a stadiului in care se afla organizatia in atingerea lui;
  • A – accesibil: poate fi atins;
  • R – realist: se bazeaza pe situatia reala;
  • T – incadrat in timp: contine repere de timp in atingerea sa.

In formularea obiectivelor strategice trebuie sa se tina cont de aceste caracteristici esentiale, fapt pentru care, pentru persoanele cu mai putina experienta in definirea unei strategii, sarcina de formulare a obiectivelor este una din cele mai dificile.

Prin modul lor de formulare obiectivele strategice stabilesc criteriile de referinta ale succesului si definesc de maniera specifica, realista si masurabila declaratia misiunii organizatiei, contribuind astfel la coordonarea managementul in procesul de luare a deciziilor.

Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!