Our Blog

Ce trebuie urmarit in cadrul Analizei Porter?

  • model de analiza a atractivitatii unei industrii si de dezvoltare a strategiei de afaceri a unei companii
  • reprezinta o alternativa la analiza SWOT si este utilizata cu succes in diferitele etape de dezvoltare ale unei companii (lansare, dezvoltare, reorganizare)
  • atractivitatea pietei se refera la profitabilitatea unei industrii, aceasta nefiind atractiva in situatia in care cele cinci forte cumulate ii reduc profitabilitatea globala
  • cele cinci forte identificate sunt: amenintarea intrarii pe piata a unor noi competitori; concurentii directi; amenintarea produselor/serviciilor substitut; puterea de negociere a clientilor; puterea de negociere a furnizorilor.

O analiza bine fundamentata a unei companii trebuie sa se bazeze pe un studiu de piata privind industria de apartenenta. Abordarea Top-Down presupune analiza industriei si ulterior trecerea la analiza/evaluarea companiei. Aceasta abordare rezida din faptul ca industria are o influenta majora asupra performantei tuturor indicatorilor financiari calculati la nivelul companiilor. Pe langa interpretarea rezultatelor financiare, alegerea strategiei de viitor si realizarea unor prognoze orice manager trebuie sa inteleaga ceea ce sta la baza profitabilitatii unei industrii si ce factori o influenteaza/modeleaza.

In Analiza Porter primele trei forte identificate se refera la concurenta din surse externe, iar celelalte doua reprezinta amenintari interne. Aceste forte influenteaza capacitatea companiei de a obtine profit. Orice schimbare intervenita la oricare dintre aceste cinci forte impune reevaluarea pietei pornind de la un nou moment. O industrie profitabila nu garanteaza o profitabilitate similara mediei industriei pentru toti jucatorii. Si invers, firmele pot obtine profituri peste media industriei prin identificarea unor modele de business proprii.

Intelegand cele cinci forte care influenteaza piata si activitatea unei companii, managerii pot profita de avantajele detinute, constientiza slabiciunile si imbunatati situtatia curenta, evita luarea unor decizii eronate. Astfel Analiza Porter devine un important instrument de planificare a afacerii. De asemenea, acest instrument este folosit pentru a evalua daca produse/servicii noi sau afaceri noi au potentialul de a fi profitabile.

Plecand de la aceste consideratii, prezentam in continuare principalele elemente care trebuie urmarite la realizarea unei Analize Porter in contextul actual al situatiei economice interne si internationale:

  • amenintarea privind intrarea pe piata a unor noi competitori: o piata atractiva este aceea in care este foarte greu de intrat, dar din care este foarte usor de iesit. Daca exista bariere puternice/durabile la intrarea pe piata atunci compania isi poate mentine pozitia favorabila si profita de aceasta. Elemente de analizat: nevoia de fonduri; produsele si diferentele dintre acestea; costurile totale; canalele de distributie; profitabilitatea industriei; loialitatea clientilor de pe piata pentru a evalua sansele de a dezvolta un brand.
  • competitorii directi: Ceea ce este important aici este numarul si capacitatea concurentilor de a oferi produse si servicii atractive. Un numar mare de competitori inseamna putere scazuta intrucat furnizorii si clientii se vor indrepta care companiile care ofera avantaje competitive. Aceste pot fi obtinute prin: inovatie (avansul tehnologic protejeaza companiile de concurenti. Companiile care aduc tehnologii noi pe piata pot obtine profituri mai mari.); cheltuielile de publicitate; concurenta dintre companiile din mediul online si cele offline; strategiile concurentiale. Intensitatea concurentei se bazeaza de obicei pe nivelul pretului, pe calitatea produsului si pe inovatie.
  • amenintarea produselor / serviciilor substitute: existenta unor produse substitut creste tendinta consumatorilor de a inlocui produsele pe care le cumpara in mod normal cu produse alternative cu caracteristici superioare. O analiza amanuntita acorda atentie urmatoarelor elemente: comportamentul consumatorilor (tendinta de schimbare, caracteristici urmarite la produsele substitute; pretul produselor substitut; numarul produselor alternative care exista pe piata; usurinta de a dezvolta un produs alternativ (un produs online poate inlocui cu usurinta un produs material); deprecierea calitatii unui produs.
  • puterea de negociere a clientilor (cumparatorilor): Cu cat sunt mai multi clienti pe piata cu atat puterea lor de a influenta pretul este mai mare. In cadrul analizei intereseaza: densitatea/numarul cumparatorilor in raport cu numarul firmelor; flexibilitatea de negociere a pretului (mai ales in industriile care practica preturi fixe); sensibilitatea cumparatorilor in materie de pret; accesul cumparatorilor la informatii si produse alternative.
  • puterea de negociere a furnizorilor: Analiza include: prezenta furnizorilor alternativi; densitatea / numarul furnizorilor; concentrarea furnizorilor intr-o piata in raport cu concentratia firmelor; comportamentul / solidaritatea angajatilor; modificarile de pret ale furnizorilor in raport cu modificarile de cost suportate de o firma.

Pentru o analiza completa si corecta trebuie implicati, in realizarea acesteia, toti factorii importanti din cadrul firmei si a pietei in care va desfasurati activitatea. Se identifica si analizeaza elementele favorabile si nefavorabile afacerii astfel incat rezultatul sa conduca la mutarea afacerii intr-o zona mai puternica.

Cele mai profitabile sunt companiile pozitionate in cadrul unor industrii unde fortele lui Porter sunt mai slabe.

Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!