Our Blog

Analiza competentelor de baza – construirea unui avantaj competitiv durabil

  • analiza aprofundata a aptitudinilor, proceselor si sistemelor companiei
  • presupune o abordare organizata a activitatii de identificare a acelor activitati pe care compania trebuie sa le intreprinda pentru a putea concura pe piata
  • proces de evaluare si prioritizare a valorilor afacerii si a activitatilor intr-un mod care conduce la luarea deciziilor strategice fie utilizand resursele companiei fie identificand nevoia de resurse noi, suplimentare
  • in identificarea competentelor de baza sunt importate urmatoarele criterii: relevanta, dificultatea de imitare, aplicabilitatea diversa

Ideea de competente de baza este una dintre cele mai importante idei de afaceri care modeleaza in prezent lumea afacerilor. Aceasta este una dintre ideile cheie care se afla in spatele tendintei de externalizare (companiile isi concentreaza eforturile pe lucrurile pe care le fac bine si externalizeaza cat mai mult din restul activitatilor).

Utilizarea acestui tip de analiza, atat la nivel corporatist cat si la nivel personal, conduce la valorificarea superioara a oportunitatilor existente prin concentrarea pe dezvoltarea unui nivel superior de expertiza / abilitati unice in domeniile importante pentru clienti si dezvoltarea de competente complementare celor de baza.

Competente de baza – valoarea unicitatii

Elementul estential in identificarea competentelor de baza il reprezinta intelegerea faptului ca, pentru a realiza profit, compania trebuie sa ofere un produs/serviciu diferentiat pe care clientul sa il aprecieze pentru unicitate.

In copierea unei afaceri (care nu aduce ceva nou prin care sa se diferentieze de competitie), solutia pentru a castiga clienti o reprezinta concurenta prin pret. In aceasta situatie, marjele de profit se diminueaza pe masura ce apar companii noi pe piata. Acesta este motivul pentru care se pune accent pe construirea si vanzarea de produse/servicii unice.

Daca o companie este in masura sa ofere ceva unic, clientii vor aleage produsele si vor fi dispusi sa plateasca un pret mai mare.

Insa intrebarile la care trebuie oferit un raspuns sunt:

  • De unde rezulta unicitate?
  • In ce mod poate fi sustinuta?

Competentele de baza sunt unele dintre cele mai importante surse de unicitate: acestea sunt lucrurile pe care o companie le poate face bine si nu pot fi copiate suficient de repede pentru a afecta concurenta.

Teoria economica a stabilit 3 criterii importante pentru stabilirea competentelor de baza si anume:

  • relevanta: competenta de baza trebuie influenteaze puternic/decisiv decizia cumparatorului a alege produsul / serviciul companiei. In caz contrar, nu are niciun efect asupra pozitiei competitive si nu este o competenta de baza
  • dificultatea de imitatie: competenta de baza trebuie sa fie dificil de imitat. Acest lucru permite companiei sa ofere produse / servcii care sunt mai bune decat cele ale concurentei. Pozitia competitiva se mentine prin imbunatatirea continua a competentelor de baza
  • aplicabilitatea diversa: competentele de baza ar trebui sa se adreseze unui numar mai mare de piete potentiale. In cazul in care se aplica numai pietelor mici, de nisa, succesul pe aceste piete nu va fi suficient pentru a sustine o crestere semnificativa

In fiecare companie sau industrie exista o serie de competente de baza care sunt importante pentru succesul afacerii. In majoritatea cazurilor lista competentelor este relativ scurta. Cu toate acestea, atunci cand sunt bine selectate si dezvoltate, ofera posibilitatea de a imbunatati strategia companiei. Mentinand constant in atentie lista competentelor de baza si comparand-o permanent cu cele care sunt foarte bine apreciate in industrie, compania se va putea concentra la un nivel superior pe imbunatatirea competentelor de baza.

Desi competentele de baza variaza de la industrie la industrie, prezentam o lista generala ce cuprinde abilitati care pot fi considerate competente de baza:

  • lantul de aprovizionare
  • forta de vanzare
  • tehnologia
  • design
  • inovare de produs
  • marketing
  • serviciu clienti
  • aliante strategice

Procesul de identificare a competentelor de baza presupune parcurgerea urmatorilor pasi:

1. analiza factorilor care sunt importanti pentru clienti

  • in cazul unei companii se identifica factorii care influenteaza decizia cumparatorilor de achizitionare a unor produse / servicii similare celor proprii (sunt analizati toti factorii care influenteaza decizia de cumparare, nu numai cei referitori la produs / serviciu)
  • in cazul unei persoane fizice se identifica criteriile pe care oamenii le folosesc in evaluarea anuala a performatei / rezultatelor sau pentru o promovare
  • indiferent de situatie aceste criterii sunt analizate in detaliu si identificate competentele de baza care determina rezultatele

2. analiza competentelor existente si lucrurile care sunt bine realizate.

3. dintre competentele personale identificate selectia celor care corespund criteriilor mentionate mai sus (relevanta, dificultate de imitatie, aplicabilitate diversa)

4. factorii care sunt importanti pentru clienti trebuie evaluati si identificati daca sunt competente de baza

5. revizuirea cele doua liste si daca:

  • s-au identificat competentele de baza deja cunoscute se actioneaza pentru dezvoltarea acestora
  • nu au fost identificate competente de baza atunci sunt evaluate acelea care ar putea fi dezvoltate pentru a deveni competente de baza si trebuie actionat in acest sens
  • nu au fost identificate competente de baza si nici perspective in acest sens atunci fie se identifica altceva de utilizat pentru a crea unicitate pe piata fie se indreapta atentia catre un alt mediu care sa se potrivesca mai bine competentelor existente

6. identificarea activitatilor consumatoare de timp si costisitoare (persoana fizica sau companie).

Daca oricare dintre aceste lucruri nu contribuie la o competenta de baza, evaluati daca puteti sa le externalizati in mod eficient astfel incat sa va puteti concentra asupra competentelor de baza.

Tags:

This is a unique website which will require a more modern browser to work! Please upgrade today!